Subject: FW: Reklaamipiirangute leevendamine Lätis
From: "MKM info" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Fri, 6 Sep 2024 09:08:55 +0300

From: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked]>
Sent: Friday, September 6, 2024 8:50 AM
To: info - MKM <[email-masked]>
Subject: FW: Reklaamipiirangute leevendamine Lätis

From: Siim Juks, Krediidiandjate Liit <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Thursday, September 5, 2024 2:32 PM
To: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Reklaamipiirangute leevendamine Lätis

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Kristina!

Loodan, et kõik hästi minemas!

Mõtlesin, et seoses reklaamiseaduse võimalike muudatustega Eestis oleks hea 
teada, mida Lätis parajasti tehakse. Seal on Majandusministeerium, 
Tarbijakaitseamet ning ka valitsuskabinet toetamas tarbijakrediiditoodetele 
kehtivate reklaamipiirangute leevendamist.

Selle tarbeks on neil plaanis muuta "tarbijakaitseseadust" ning vastava info 
leiad loodetavasti siit üles: 
<https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/7199a72a-34f0-4eb8-b6d5-25134014eeb3> 
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/7199a72a-34f0-4eb8-b6d5-25134014eeb3 
(konkreetne tekst on siin: 
<https://tapportals.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/c598b261-04ce-4348-95e3-bc68c970a3f3/preview> 
https://tapportals.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/c598b261-04ce-4348-95e3-bc68c970a3f3/preview)

DELFI portaalis ilmus uudisnupuke ka: 
<https://www.delfi.lv/193/politics/120040987/bridinam-aiznemsanas-maksa-naudu-ievies-jaunus-reklamas-ierobezojumus-paterina-kreditetajiem> 
https://www.delfi.lv/193/politics/120040987/bridinam-aiznemsanas-maksa-naudu-ievies-jaunus-reklamas-ierobezojumus-paterina-kreditetajiem

Eelnõu on nüüd siis Läti Seimis ja loodetavasti saab lähimate kuude jooksul 
edukalt loetud ja vastu võetud.

Meie (Eesti Krediidiandjate Liidu) hinnangul on ka Eesti tarbija jaoks alati 
parim lahendus, kui talle pakutakse huvipakkuva toote või teenuse kohta 
kanaliüleselt rohkem infot (tagamaks, et tarbija otsus ei sünni mitte 
pelgalt kaubamärgi, vaid toote/teenuse omaduste võrdluse tulemusena). See on 
vajalik eeskätt tarbija majandushuvide kaitse ja informeerimise seisukohalt, 
võttes arvesse mh tarbijakaitseseaduse § 4 lg 1.

Seega oleks mõistlik kaaluda ka Eestis piirangute vähendamist 
tarbijakrediidireklaamile ning anda laenuandjatele võimalus tutvustada toote 
omadusi ja eripärasid, mille põhjal tarbija saaks teha informeerituma ja 
kaalutletuma otsuse.

EKAL leiab, et finantsteenuse reklaami piiranguid tuleb Eestis leevendada 
ning muude täiendavate piirangute kehtestamist, mida ei ole EL direktiivis 
ette nähtud, tuleks vältida. RekS § 29 lg 7 sätestab juba praegu, et 
tarbijakrediidi reklaam peab olema vastutustundlik ning tasakaalustatud ega 
tohi jätta muljet, et tarbijakrediidi võtmine on riskivaba ja lihtne 
võimalus finantsprobleemide lahendamiseks, ega kallutada tarbijaid 
läbimõtlematule laenuvõtmisele.

Parimatega

Siim Juks

Eesti Krediidiandjate Liit